Nagrada za inovativne nastavnike i nastavnice (NIN) u BiH je najvrednije priznanje među edukatorima i edukatoricama na svim nivoima obrazovanja od predškolskog do univerzitetskog nivoa a ove godine je održana sedma dodjela zaredom. Od 2019. godine NIN je prepoznat i kao dio velike porodice Global Teacher Award, najprestižnije nagrade za nastavnike u svijetu.

Vremenom važnost nastavničkog kadra sve više izlazi na vidjelo. NIN je posebno važno priznanje za uloženi napor nastavnika u izazovnim uvjetima.  Prikupljanje inovativnih praksi, proces dodjele nagrada uključujući i svečanu ceremoniju organizuje Centar za obrazovne inicijative Step by step i Zajednica inovativnih nastavnika uz pomoć partnera i prijatelja. Direktor centra Step by step Nedim Krajišnik smatra da je najvažnije ulagati upravo u nastavnike.

„Trideset godina mi u BiH pokušavamo raditi nevidljivi i teški posao a to je ulaganje u nastavnički posao. Nema ni jednog elementa koji je važniji od toga. Možete imati i oronule škole i sve društvene probleme ali je nastavnik taj koji može djecu izvući iz neke pozicije i dovesti do maksimuma njihove kapacitete. Treba im se više pažnje posvetiti i ovo nije da popravimo nastavnike jer oni nisu mašine koje su pokvarene. Neki od njih nisu ni imali priliku za kvalitetno stručno usavršavanje da napreduju i prenose na djecu. Nikakav populizam i lajkovi ne dolaze u obzir, samo stručnost.“

Kategorije u kojima se nagrade dodjeljuju su odgajatelji/ce u predškolskom odgoju i obrazovanju, učitelji/ce u razrednoj nastavi, predmetni nastavnici/ce u osnovnim školama, predmetni nastavnici/ce u srednjim školama i stručni saradnici /ce na svim nivoima odgoja i obrazovanja.

„To su sve kategorije: vrtići, učitelji, osnovna škola, srednja i svi stručni saradnici koji žive u toj školi – pedagozi, direktori, bibliotekari… svi koji su vezani za život djece. Smanjili smo na pet nominacija, odnosno pet najboljih u kategoriji. Nakon sedam godina smo povećali konkurentnost. Nastavnici se sami nominiraju i to je poticaj nastavnika za njihov rad. U moru informacija koje čujemo da nastavnici ne znaju svoj posao, da ne rade, da imaju 3 mjeseca odmora, mi šaljemo drugačiju poruku. To su profesionalci koji rade 24/7 i to smo vidjeli u pandemiji. Djeca su najveću podršku imala od nastavnika i to je prelijepo.“

 I ove godine žiri se sastojao od pet članova/ica prošlogodišnjih pobjednika/ca u svim kategorijama, jedne osobe u ime COI Step by Step i tri univerzitetska profesora/ice sa javnih univerziteta u Bosni i Hercegovini. Pobjednici/e u svojoj kategoriji su dobili novčanu nagradu u iznosu od 1.500 KM. Svi nominovani nastavnici i nastavnice, njih ukupno 50, su dobili i specijalne plakete i priznanja na ceremoniji koja je održana u Mostaru.

„Pet je kriterija, dakle pet prošlogodišnjih pobjednika sa dodatnim članovima sa univerziteta. Tu je pet indikatora poput inovativnosti, ali s obzirom na to da je obrazovanje u pitanju ne mora biti nešto što nikad nije viđeno nego nešto dobro preprakovano u drugi oblik sa dobrim rezultatima. Interesuje nas kritičko mišljenje koje će spriječiti većinu današnjih problema i da ta praksa može biti primijenjena u drugim školama.“

Nastavnički status u današnjem društvu dosta je srozan, smatraju mnogi. Kupovine diploma, ad hoc univerziteti, sve to ubija sistem obrazovanja koji je važan za jedno društvo, za jednu državu.

„Devalivirano je zbog našeg odnosa prema obrazovanju, zatim nas kao roditelja i društva. Imate samo jednu promjenu u 20 godina: nekad su nas slali u školu, sad nas šalju po papir kad se prizna ukradena diploma. Nastavnički standard je jako težak. Naravno da ima negativnih primjera. Ov nagrada nije samo da se ljudi promovišu nego je mnogo važnija jer nastavnici predstavljaju važnu ulogu u društvu. Ako ne shvatimo to, slijedi apokalipsa kod djece koja nisu kompetentna i emotivno zrela.“

Obrazovanje je stub jednog društva. Da bismo prenijeli prave vrijednosti budućim generacijama moramo vratiti nastavnički dignitet, zajednička je ocjena.