Zaplovite sa nama u Izgubljeni Svijet Bosane i otkrijte način stvaranja balkanske epske fantastike. Zavirimo zajedno iza kulisa ove priče i kroz proces njenog nastanka saznajmo malo više o tome šta je to digitalni strip. Priču donosi Jelena Đurović.

Izgubljeni svijet Bosane naziv je digitalnog stripa na kojem marljivo radi Mile Mićić, diplomirani arhitekta. U pitanju je balkanska epska fantastika koja na satiričan način prikazuje život  u Bosni i Hercegovini, Balkanu, ali i modernom vremenu uopšte.

“Čitava ideja ove priče jeste da pokušam da predstavim besmislenost mržnje koja vlada na ovim prostorima tako što bi to stavio sve zajedno u okvire jedne priče, epske fantastike koja bi promovisala jednim dijelom naše divno kulturno naslijeđe počevši od narodnih nošnji do naše stare
arhitekture, kućica, brvnara, mitologije, pisma, jezika.”

kaže Mićić.

U Bosani su se kroz vijekove razvila tri različita kraljevstva. Na prvi pogled svi narodi u Bosani su različiti ali su u suštini isti. U središtu izgubljenog svijeta je i selo Vrelo koje je ujedno i dom glavnih junaka ove priče.

“Glavni likovi su dvoje klinaca. Vuk koji ima 16 godina i curica Iskra koja ima 15 godina. Oni su došli u taj svijet i pokušaće da se izbore sa svim tim teretom prošlosti koji ih steže i da pokušaju izvući nešto najbolje iz toga. Naravno tu se provlači ogroman broj likova koji iz dana u dan rastu kako se priča razvija. Od Pokreta otpora koji se javlja kao određena grupa ljudi koji se bore protiv tog režima koji vlada u Bosani i koji žele da vrate Bosani staru slavu iz njezinih starih dana kada je sve bilo jedinstvo i mir. Pored Pokreta otpora postoje tri kraljevstva po uzoru na tri naroda koje ne dijeli ništa drugo dijelovi te posijane mržnje jer izgledaju potpuno isto. Imaju istu stilizovanu narodnu nošnju sa određenim razlikama u detaljima.”

Autor je inspiraciju i detalje za ovu priču pronašao u Slovenskoj mitologiji,
narodnoj nošnji Bosne i Hercegovine i cjelokupnom kulturnom naslijeđu ovog podneblja.

“Kao student arhitekture na završnim godinama studija sam istraživao naše kulturno naslijeđe sa arhitektonskog stanovišta i tu sam uzeo sve naše kućice, brvnare, crkve brvnare, urbanizam, naselja, sela koja se tu nalaze. Zatim, naše narodne nošnje koje sam pokušao da stilizujem, Zmijanski vez. Kulturno naslijeđe koje je karakteristično za područje Bosne i Hercegovine, a to su stećci koje sam malo mistifikovao i dodao im magične sposobnosti s kojima glavni lik treba da se suoči u svojim avantuarama. Pored toga koristio sam i mitologiju i priče naših naroda i mnogo toga.”

Izgubljeni svijet Bosane još uvijek nema konačnu formu ali ni konačan kraj.

“Dok smo razvijali ovu priču smislili smo jedan kraj. Međutim taj kraj je
poprilično otvorenog tipa jer može da ima različitih završetaka. Mislili smo da se završi čitava priča sa znakom pitanja, tj da se postavi pitanje šta sad? Da taj gledalac ili čitalac dovede sebe u situaciju čitave Bosane i da se na kraju zapita da li je moguća promjena u ovome svijetu i državi u kojoj živimo.”

Autor želi da Izgubljeni svijet Bosane bude u formi animiranog filma ali može poslužiti i kao platforma za video igricu.

“To je zamišljeno da bude animirani film, međutim animirani film zahtijeva jako mnogo posla, jako mnogo ljudi koji će raditi na tome. Pošto sam ja bio sam u toj priči, nisam uspio da izguram animirani film i onda sam shvatio da bi to možda mogao da bude strip. Tako da već ima desetak stranica stripa i onda sam htio da napravim hronološki prikaz čitave priče i čitavog procesa nastanka. Tu su mitologija Bosane, detaljni opisi likova tako da sam napravio enciklopediju Bosane u dva primjerka na srpskom i engleskom jeziku.”

Procesa nastanka i razvoja digitalnog stripa zahtijeva vrijeme, znanje, maštu ali i rukovanje alatima potrebnim za njegovu kreaciju.

“Digitalni strip bi bio način izražavanja jer svi se stripovi u današnje vrijeme digitalizuju.  Digitalni strip se radi od početka do kraja u digitalnom softveru za crtanje, da li to obio animirani strip ili običan strip. Radi se u programima poput Photoshopa, Klip studio, Manga studio, TV paint tako se rade neki animirani detalji i tome slično.”

kaže Mićić.

Mile Mićić kaže da je Izgubljeni svijet Bosane njegov životni projekat za koji ne može da precizira kada će i u kom formatu ugledati svijetlo dana. Na nama je da ovu priču pratimo na društvenim mrežama i nadamo se da će Bosana ispuniti sva naša očekivanja.