Eksternu maturu u Tuzlanskom kantonu ove godine je polagalo 4.048 učenika. Rezultati ove godine su, ponosno ističu iz Pedagoškog zavoda TK, bolji nego prethodnih godina. Također, obrazovne institucije u ovom kantonu planiraju uvesti novi plan i program koji će prvenstveno imati za cilj da pomognu učenicima da budu što spremniji za tržište rada.
Nakon višemjesečnog učenja i pripremanja, učenici u Tuzlanskom kantonu pokazali su zavidno znanje na eksternoj maturi. Barem takvog su stava u Pedagoškom zavodu TK, pa je tako rezultat uspješnosti iznosio više od 61%. S druge strane, porazan je podatak da je samo jedan do dva posto učenika odgovorilo tačno na sva pitanja. Kao pozitivna stvar ističe se i činjenica da je i ove godine omogućeno da djeca sa poteškoćama u razvoju pristupe maturi za koje je kroz individualne testove i pomoć asistenata omogućeno inkluzivno polaganje. No, analizirajući trenutnu situaciju u obrazovanju, nadležni smatraju da je potrebno i neophodno krenuti ka izmjenama nastavnog plana i programa u Tuzlanskom kantonu. Nikola Čiča, direktor Pedagoškog zavoda:
„Prije mjesec dana smo Ministarstvu obrazovanja ponudili novi plan i program za osnovnu školu baziran na zajedničkoj jezgri na razini FBiH i definiranim ishodima učenja. Mora proći javnu raspravu, ali taj nastavni plan i program smo zatražili… zapravo većina kantona u Federaciji. Program je ustvari modeliziran u svakom mogućem smislu, u skladu sa modernim vremenu, dakle savremen je“
Novi plan i program ispisan je na oko 1.800 stranica i bit će prezentiran Sindikatu, potom slijedi javna rasprava, te bi u konačnom epilogu mogao zaživjeti kao novi operativni plan i program. Iako postoje indicije da bi u narednoj školskoj godini novi program mogao biti implementiran iz ministarstva obrazovanja nisu bili određeni. Fahreta Brašnjić, ministrica obrazovanja i nauke TK:
„Da li će baš biti naredna godina nije isključeno jer zaista radimo na tome zajedničkim snagama i vjerujem da ćemo imati pozitivne pomake“
Dosadašnje iskustvo polaganja eksterne mature otkrilo je nekoliko nedostataka na koje treba obraditi posebnu pažnju, to je prije svega konkursna procedura. Naime, iz Pedagoškog zavoda sugerišu da se izbjegnu stalne promjene nastavnika u školama kako bi kvalitet rada sa učenicima bio bolji:
„Mi smo također na kraju dali prijedlog nekih mjera i aktivnosti koje se trebaju uraditi kako bi matura sljedeće godine bila još bolja. Ono što smo zaključili jeste da treba što više smanjiti i umanjiti broj prelazaka nastavnika zato što se dešava da djeca nemaju kontinuitet i onda su zbog toga slabi rezultati na određenim predmetima. Zamolili smo koliko god je moguće da se što više smanji promjene nastavnog kadra kako bi se rezultati na maturu popravili i sigurno bi bili bolji”
Iz Ministarstva obrazovanja kažu da je 75 posto nastavnika zaposleno na neodređeno vrijeme, a škole mogu rasporediti nastavnike onako kako oni žele i misle da trebaju. Fahreta Brašnjić, ministrica obrazovanja i nauke TK:
„Da vam budem iskrena, ne vjerujem da je moguće u potpunosti zadržati taj trend da vam uvijek predaje neko ko je zaposlen za stalno, jer onda koga primamo na konkursima? Ali da je nastava pokrivena između 70 i 80 posto sa nastavnicima koji su primljeni na nedređeno mislim da to daje osnovu za bolje rezultate“
Nastavni plan i program nije nešto što je fiksirano i što ne može pretrpiti izmjene, naročito ako uzmemo u obzir da svaki nastavnik ima pravo da u čak 30 posto programa unese promjene. Ovom odredbom nastavnici u radu sa učenicima mogu biti kreativniji. No, na obrazovnim institucijama je da, saglasni su naši sagovornici, zajedničkim snagama što bolje pripreme učenike za ono što ih očekuje u budućnosti i da ih adekvatno osnaže za tržište rada!