EXIT festival je izdanjem 2022. godine privredi Novog Sada i Srbije donio novih 19,7 miliona eura, čime se ukupan doprinos festivala od osnivanja do danas penje na više od 220 miliona eura. To je pokazalo istraživanje „TIM Centra“ iz Novog Sada, koje se svake godine, za vrijeme festivala, sprovodi sa posjetiteljima iz Srbije, regiona i inostranstva.

Veći ekonomski doprinos u odnosu na prethodnu godinu, kada je on iznosio 18,8 miliona eura, rezultat je povećanja nekoliko ključnih parametara, među kojima su rekordna potrošnja i povećan udio posjetitelja van naše zemlje. EXIT festival Novom Sadu i Srbiji daje doprinos i u vidu međunarodne promocije destinacije, čiju vrijednost mnogi stručnjaci svrstavaju u kategoriju – neprocjenjivo. Među njima je i novinar prestižnog ekonomskog časopisa „The Economist“, koji je ranije rekao da kada bi Srbija cio svoj budžet uložila u PR, ne bi postigla ono što su za njenu promociju učinili Novak Đoković i EXIT.

To još jednom potvrđuju i rezultati ovogodišnjeg istraživanja, prema kojima najveći broj ispitanika smatra da je EXIT, uz Novaka Đokovića, najpoznatiji srpski brend u inostranstvu. Čak 89,8 odsto ispitanika ističe da EXIT pozitivno utiče na imidž Srbije globalno, dok je nevjerovatnih 97,8 odsto ispitanika izjavilo da im se mišljenje o Novom Sadu popravilo ili ostalo isto nakon posjete festivalu!

U julu 2022. kroz festivalske kapije je prošlo više od 200.000 posjetitelja, iz 107 zemalja svijeta, pri čemu je najviše inostranih gostiju stiglo iz Njemačke, Velike Britanije, Turske, Mađarske i Francuske, dok u regionu prednjače Slovenija, Bosna i Hercegovina i HrvatskaČak 91 odsto posjetitelja je u Novi Sad došlo zbog Exita, što je dokaz direktnog pozitivnog utjecaj festivala na turizam, ali i na imidž Novog Sada i cjelokupne Srbije. Posjetitelji su tokom festivala u Novom Sadu i Srbiji prosječno trošili 549 eura, što je skok od 22 odsto u odnosu na prethodno izdanje. Turisti iz Zapadne Evrope su trošili u prosjeku 821 eur, a iz Istočne Evrope 720 eura. 

Broj posjetitelja koji nisu iz Srbije još je veći nego prethodne godine – činili su čak 65,4 odsto ovogodišnje publike, što je novi rekord od osnivanja festivala. EXIT posjećuje više fanova iz Zapadne Evrope (21 odsto) nego iz Istočne (12,5 odsto), broj posjetitelja iz regiona je tradicionalno visok – 24 odsto, sa drugih kontinenata stiglo je 7,8 odsto posjetitelja, a smještaj je plaćalo 71,5 odsto ispitanika.

Procenat novih posjetitelja je nastavio da se povećava, njih je među ispitanicima ove godine bilo čak 50,7 odsto. Novih posjetitelja iz Srbije je ove godine bilo 38 odsto.

Prosjek godina posjetitelja koji su učestovali u anketi je 25,7 godina, što je neznatno smanjenje u odnosu na prethodnu godinu (26,1 godinu). Visokoobrazovani posjetitelji, uključujući tu i studente, činili su 77 odsto publike. Zaposlenih je bilo 58 odsto, a studenata 35 odsto. Čak 75 odsto ispitanika misli da muzički festivali mogu da naprave društvene promjene. Ovogodišnje izdanje bilo je posebno posvećeno mentalnom zdravlju, te su se svuda po Petrovaradinskoj tvrđavi mogle vidjeti poruke podrške i osnaživanja. Ovo je pogotovo značajno imajući u vidu da rezultati ankete pokazuju da se 86 odsto ispitanika izjasnilo da EXIT pozitivno utječe na njihovo mentalno zdravlje.

Istraživanje je sproveo novosadski „TIM Centar“, a rađeno je na reprezentativnom uzorku od 1.350 posjetitelja festivala, tokom njegovog trajanja. Anketirani su isključivo posjetitelji koji su ulaznicu kupili, dok su učesnici, radnici, predstavnici medija, sponzora i institucija izuzeti iz istraživanja.


Biljana Matijević
Novinarstvo smatra avanturističkim sportom sa beznadežnim Servantesovim entuzijazmom. Optimista.