Važnost inkluzivnih procesa u školama u BiH


U Bosni i Hercegovini više od 80% osoba s invaliditetom živi u siromaštvu, a pristup obrazovanju, zapošljavanju i uslugama socijalne i zdravstvene zaštite im je uskraćen. Upravo o tome je bilo riječi na tribini održanoj povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom. Učesnici su razmjenjivali praktična iskustva kada je riječ o inkluziji učenika oštećenog sluha u redovnim školama.

Prema podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine, u našoj zemlji ima oko 40 hiljada gluhih ili osoba s oštećenim sluhom. U savremenom društvu posljednjih godina teorija i praksa rehabilitacije djece s oštećenim sluhom usmjerena je ka njihovom obrazovanju. Kako bi to bilo moguće provesti, potrebno je stvoriti adekvatne uslove za inkluziju u sistem redovnog obrazovanja, kaže Belma Smajić, direktorica O.Š. „Solina“ Tuzla.

„Mi imamo djecu sa različitim poteškoćama, imamo stručne ljude koji rade s tom djecom, naravno i nastavnike koji rade s učenicima sa poteškoćama i inkluzija kao takva se pokazala kao dobar primjer“,

Međutim, iz ove škole ističu da je prepreka sa kojom se sureću deficit kadra. Samim time, škole nisu uvijek u mogućnost djeci s poteškoćama pružiti stručnu pomoć. Centar za obrazovanje, vaspitanje i rehabilitaciju slušanja i govora Tuzla, sarađuje sa inkluzivnim timovima iz redovnih škola pri čemu djeca dolaze na tretmane, objašnjava Emina Numanović Šenijus, dipl. defektolog-surdoaudiolog.

„Nakon usvajanja pravilnika, djeca oštećenog sluha iz redovnih škola počela su da ostvaruju mogućnost da kod nas dobijaju tretmane kako rehabilitacije slušanja i govora, tako i pomoći u učenju i senzorne integracije”,

U Centru sa djecom radi rehabilitator i senzorni terapeut, a od ove godine i logoped. Planiraju nastaviti sa razvojem i unapređenjem centra kako bi njihovi korisnici dobili što bolje usluge, ističe Amra Imširagić, direktorica Centra.

„Planiramo od sljedeće školske godine, odnosno januara, da imamo novu aktivnost, a to je psihomotorna rehabilitacija koja je mnogo značajna za učenike, odnosno osobe s invaliditetom koje se nalaze u našem centru“.

Cilj cjelokupne tribine održane povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom bila je ukazati na pozitivne i primjere dobre prakse inkluzivnog procesa u redovnim školama. Pored omogućavanja pristupačnosti i jednakih prilika za sve, važno je i podizanje svijesti o različitostima i invaliditetu u kontekstu koncepta ljudskih prava.