Kupovina putem interneta je nešto što postoji već dugi niz godina, ali je postala trend u doba pandemije kada su ljudi bili prinuđeni da se okrenu beskontaktnoj kupovini. Mladi su mnogo više uključeni u ovaj trend i sve željene proizvode, zbog nedostatka vremena ili volje da kupuju u prodavnicama, traže upravo putem interneta u svom gradu ili drugom gradu u državi i regiji.

Internet kupovina je sve rasprostranjenija i na našim prostorima, a pored uštede vremena, jedan od glavnih razloga što se ljudi odlučuju za to su niže cijene, dok to obično znače niže troškove za poslodavce, odnosno prodavače. Ono što je zanimljivo je da je bh. tržište ispred nekih razvijenijih tržišta po broju i primjeni veb šopova, iako je kupovna moć mnogo manje u odnosu na njihovu. Edin Halilović uime Ecomm asocijacije kaže da BiH preuzima trendove razvijenih tržišta, ali da ovakve novine najlakše prihvataju mladi, iako se u posljednje vrijeme i stariji uključuju u ovu vrstu kupovina.

“Pandemija je doprinijela generalno rastu online trgovine u BiH koja manje-više prati globalne trendove. Zapadni, razvijeni svijet u tome je nekih 20-ak godina. Mi naravno, kao u svemu preuzimamo trendove sa zakašnjenjem, a pandemija je samo tome doprinijela, jer su ljudi silom prilika morali da kupuju online i svi koji su možda bili neodlučni da se uključe u online kupovinu, u jednom momentu su odlučili da to tako mora biti. Nakon što su uvidjeli prednosti online trgovine, vjerovatno dobar dio ljudi koji ranije nisu kupovali online, odlučili su da nastave kupovati ono što im je zgodno i što imaju priliku kupiti na tržištu BiH. Generalno mlađi ljudi prihvataju tehnologije ranije iz prostog razloga što imaju više interesa i želja za istraživanjem i učenjem i slično.”

Što se tiče sigurnosti kupovine na internetu, eksperti u ovoj oblasti kažu da to sve zavisi od osobe do osobe i njihove sposobnosti gdje se kupuje, odnosno od koga, šta i na koji način. Dvadesetpetogodišnja Bijeljinka, nama je iznijela svoje pozitivno iskustvo vezano za ovaj način kupovine, s obzirom da, kako kaže, kupuje samo od provjerenih prodavnica koje pružaju ovu mogućnost. Jedan od njenih glavnih razloga kupovine online putem je upravo niža cijena proizvoda.

“Povremeno kupujem na internetu, odnosno online, jer je dosta lakše kada ne moram da ‘hodam’ po radnjama, tražim i probam. Gledam da to budu provjerene internet kupovine, gdje sam već kupovala, znam svoj broj, veličinu i onda mogu da izaberem. Kada naručim više artikala, poštarina je ili besplatna, a postoje i radnje gdje je kod njih skuplje, a ukoliko su naručuje online putem jeftinije je. Recimo, dva artikla dobijete mnogo jeftinije, nego kada bi kupili jedan u radnji. Internet kupovina mi je dostupna, začas uđemo preko telefona, laptopa… pogledamo šta nam se dopada ili ciljamo određeni artikal kada će biti snižen i u tom određenom vremenu ga kupujemo. Nisam 100% za internet kupovinu, dešavalo mi se i da promašim veličinu i da dođe “kontra” materijal, ali u suštini kupujem i preko interneta i u radnjama.”

S druge strane, jedna njena sugrađanka nije ljubitelj ove vrste kupovine, jer se više puta “opekla” u proizvod koji (ni)je dobila.

Kada je riječ o kupovini na internetu, nisam baš pobornik toga, s obzirom da imam nekoliko loših iskustava. Dešavalo se da naručim jednu stvar, a dođe nešto potpuno drugo ilia ko naručim iz neke daleke zemlje, da ne stigne uopšte. U tom slučaju nemate kome da se obratite, novac ste dali, platili karticom, a bez proizvoda ste ostali.

U svakom slučaju, preporuke eksperta su da građani slobodno obavljaju internet kupovine kada im je to bolja opcija u kupovini i finansijski i praktično, ali da prvenstveno provjere od koga naručuju proizvode i da se potrude da plaćaju pouzećem kada god su to u mogućnosti


Danka Zakić

Završila prvi i drugi stepen Ekonomskog fakulteta u rodnoj Bijeljini, a sticajem okolnosti kao master ekonomije počela da radi kao novinar i, sa skoro 30 godina, shvatila da je to nešto u čemu se pronalazi – rad na terenu i sa ljudima, a ne osam sati druženja sa ciframa. Bivši odbojkaš, ljubitelj pisane riječi i izražavanja unutrašnjih osjećaja i misli kroz pisanje, a istovremeno zaljubljenik u muziku i fotografiju. Obzirom na ljubav prema novinarskom poslu i fotografiji, rad bez radnog vremena je nešto što ne može da padne teško, jer je potrebno u svakom momentu pronaći nešto što drži pažnju i pruža relaksaciju i zadovoljstvo u poslu.