Šahovski klub „Napredak“ iz Zenice osnovan je 1996. godine. Kroz klub su prošle generacije, a od 2013. godine egzistira i škola šaha. Od tada se djeca i mladi počinju pridruživati klubu.

Iako se tačno ne zna kada je šah nastao, prvo spominjanje šaha datira s kraja 6. stoljeća. Općenito, smatra se da je nastao znatno ranije, vjerojatno početkom naše ere. Zaključuje se to iz činjenice da je izumitelj igre među figure uvrstio i onu koja simbolizira bojna kola, oružje koje je u 6. stoljeću bilo već odavno zastarjelo.  Postoje 3 tipa šaha: klasični (stolni), dopisni šah i problemski šah.

U Zenici postoji nekoliko šahovskih klubova, a mi smo posjetili Šahovski klub Napredak. Ovaj klub od 2013. godine ima i školu šaha koja okuplja djecu i mlade. Za OP govorio je predsjednik kluba, Darko Popović:

“Svake godine upisujemo nove članove i članice. Kroz školu je prošlo 63-oje djece, obično je to uzrast od 7 do 16 godina. Trenutno imamo 18 polaznika, a cjelokupna situacija je uticala i na Šahovski klub “Napredak”, tako da smo ostali uskraćeni za određen broj polaznika”.

Do 2016. godine u školu šaha išli su samo dječaci, a te godine se mijenja Statut. Promjenom statusa i djevojčice su dobile priliku da krenu u Školu šaha. Iste godine omladinci i omladinke kluba “Napredak” ostvaruju i prve značajnije rezultate na takmičenjima.

“Dobili smo 2016. godine prvaka u Premijer ligi, uz malo sreće koja je uvijek potrebna u šahu. To je za nas bio veliki uspjeh, jer smo mi jedan mali klub. Bili smo primorani da promijenimo Statut, jer smo imali veliki broj zainteresovanih djevojčica. I danas klub ima vise djevojčica nego dječaka”.

U vremenu savremene tehnologije, novih medija, kao i ekspanzije igara na sreću, šah i nije baš popularan među mladim ljudima. Međutim, bitno je navesti sve pozitivne stvari koje dolaze sa igranjem šaha: od uticaja na razvoj kognitivnih sposobnosti do odgovornosti i kreativnosti.

“Kroz šah mladi šahisti razvijaju odgovornost, upornost, samokritičnost, kreativnost, poštivanje pravila, te kolegijalnosti i poštivanje protivnika. Šah razvija i kognitivne sposobnosti, recimo podstiče na analizu odigranih poteza, – ističe Popović.

Adna Agičević, učenica Prve gimnazije u Zenici jedna je od članica šahovskog kluba “Napredak”. Šah ju je naučio igrati djed, a otac joj je probudio ljubav prema šahu i upisao je u  klub. Ubrzo počinje igrati svoje prve turnire, al i osvajati prva mjesta.

“Od 2015. godine se takmičim na turnirima Zeničko-dobojskog kantona, takmičila sam se na turniru Herceg-Bosne, te na federalnim i državnim prvenstvima. Viceprvak sam Federacije za 2019. godinu, također sam igrala Premijer ligu Bosne i Hercegovine. Što se tiče ostalih turnira tu su uvijek bajramski i božićni turniri.”

Adna kaže da je šah počela igrati zbog zabave i druženja, no ubrzo je shvatila da on ima i druge prednosti, kao što je kratki bijeg od svakodnevnih obaveza i problema. Na šahovskoj ploči je moguće upravljati stvarima, što nije čest slučaj u životu.

“Vremenom sam kroz igru i treniranje shvatila da je to bijeg od realnosti. Šah mi pruža mogućnosti da ja upravljam stvarima, što često ne mogu u životu raditi”.

Naša sagovornica Adna ističe da pored svih dobrih strana šaha, treniranje u klubu donosi i putovanja u druge gradove, upoznavanja i druženja sa drugim igračima koja ostaju lijepa uspomena.


Imran Maglajlić
Imran Maglajlić je diplomirani kulturolog, koji trenutno živi i radi u Banja Luci. Tokom studiranja počeo se baviti novinarstvom, te je radio na community radiju, pisao za lokalni sedmični list i alternativne časopise. Od 2019. godine dio je tima Omladinskog programa BHRT-a. Najčešće donosi priloge iz svijeta kulture i umjetnosti, a često objavljuje kritičke osvrte na književna, pozorišna, muzička i filmska djela. Moderirao je književne i poetske večeri, te surađivao sa institucijama kulture, kroz različite projekte.