Vertikalni štrih – “Doviđenja”

U balkanskom društvu postoji aforizam kojim se u prolazu nepoželjnima stavlja do znanja da se ne želi puno zadržavati u njihovom društvu. Doviđenja, kako ste? Ipak, isti se može primijeniti i u slučaju zadržavanja nekoga ko neminovno odlazi. Daleko i bez namjere da se više ikada vrati. Na Mars, recimo. I recimo, dijete, sin ili dvojica sinova. O djeci koja odlaze, koju se mora barem pozdraviti, a koju roditelji ne stižu upitati: kako ste?, jer je već “doviđenja” laž, bavi se predstava “Doviđenja”, postavljena prema dramskom predlošku švicarskog pisca Antoinea Jaccouda, u prijevodu Vladimira Pavlovića i u režiji Aleša Kurta, a premijerno izvedena na sceni Pozorišta mladih Sarajevo.

Kroz nekoliko tematskih slojeva i sa presudnom dramaturškom promjenom kojom je monodrama sada postala duodrama ili preciznije dvostruka monodrama, sa Ocem (igra ga Elvis Jahić) na jednoj i Majkom (igra je Belma Lizde-Kurt) na drugoj strani, s obzirom na to da su njih dvoje razvedeni i da žive odvojeno, dok ih u istom stanju, naizmjeničnih osjećanja, zadržava praznina koja je nastala odlaskom djece. U krajnje originalnom i angažovanom spoju koji nije možda baš “na prvu” sasvim logičan, spoju ili sučeljavanju ekoloških i geoloških pitanja sa o onim sociološkim i migracijskim, proizilazi da je globalna seoba posljedica propasti Zemlje i kraja života na njenom tlu. Zbog toga su nekadašnji živi domovi sada ustupili mjesto sterilnim neonskim kavezima, u minimalističkoj ali efektnoj scenografskoj skici Edne Slipčević, kojima upravlja glas umjetne inteligencije, određujući čovjekovo slobodno vrijeme, podsjećajući ga, pokušavajući ga utješiti, a zapravo mu uništavajući i posljednje tragove normalnog života, kreativnosti i slobode. Dva odvojena nevidljiva kaveza obilježena neonskim svjetlima koja se zavisno od emocije mogu promijeniti daljinskim upravljačem, mizanscenski predstavljaju jedan futuristički prostor u kojem dvoje ljudi rade isto na različite načine, ženski i muški, očinski i majčinski, pate i pokušavaju ispuniti prazninu. Repetitivno hvatajući puls života, bilo da Majka mota kašike u krpu, ili da Otac makazama uništava novine. Oni se zapravo postepeno gase poput robota u čijim kućama žive, usputno stavljajući omču oko vrata ili sipajući vreli čaj, pokušavajući se oživjeti tako što će se približiti povredi ili smrti.

Vješto se zadržavajući u svemiru apsurda najavljenog već u odnosu Zemlja-Mars, čije se turističke ponude gotovo i sada mogu naslutiti zahvaljujući bogatim mediokritetima poput Elona Muska, čiji centralizovani poster simbolično predstavlja i trećeg lika u komadu, onoga koji je “zaslužan” za odlazak novih generacija na Mars, reditelj Kurt na sebi svojstven autorski način, apsolutno izbjegava bilo kakav privid patetike, dramske pa i tragične, već sa ironijskim odmakom i brokulama na Marsu, ukazuje na bol koja je već itekako poznata. Međutim, sklanjajući se u prolazu između glumaca i publike, Kurt sada zalazi u međuzvjezdane teatarske prostore koji ovu predstavu oblikuju na jedan drugačiji način, iskrenošću, otvorenošću i intimnošću, sa ugrađenim vlastitim iskustvom. Naravno, konačni doživljaj u mnogome određuje partnerska a zapravo zasebna glumačka igra, u kojoj se bol nadopunjuje, ali ne susreće, koja humor priziva prividno asocijativno, čija je tragedija zadržana u jednom pogledu ka nebu.

Taj pogled nikada ne dobije svoj epilog, pa iako se dvoje životnih supatnika na koncu nađe u istom neonskom okviru koji potom napuste zajedno, ostaje dojam da je njihovo putovanje ostalo nedovršeno, odnosno da nije donijelo nikakvu promjenu, niti naslutilo ono što dolazi, a nešto doći mora. Ovako je ostao jedan pogled u mrak i jedan teatarski tren oka od 60 minuta, što je u teatru više nego dovoljno za selidbu sa Zemlje na Mars.

Foto: Pozorište mladih Sarajevo


Mirza Skenderagić
Mirza Skenderagić je rođen u Sarajevu 1986. godine. Diplomirao je žurnalistiku na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu 2009. godine, a 2018. dramaturgiju na Akademiji scenskih umjetnosti, također u Sarajevu. Dobitnik je stipendije Fondacije Karim Zaimović za 2014. godinu. Njegov dokumentarni film “Ja mogu da govorim” osvojio je Zlatnu jabuku na 13. bosanskohercegovačkom filmskom festivalu u New Yorku, te priznanje na Pravo Ljudski Film Festivalu 2016. godine. Za dramu “Probudi me kad završi“ 2016. godine osvojio je Heartefactovu nagradu za najbolji regionalni savremeni angažovani dramski tekst. Objavio je veliki broj autorskih tekstova, studija, eseja, filmskih, književnih i teatarskih kritika, recenzija, intervjua i kratkih priča. Trenutno je član redakcije Dramskog i dokumentarnog programa Radija BiH.