Od nove školske godine učenici u TK će biti plaćeni za obavljanje prakse u školama


Učenici u Tuzlanskom kantonu od nove školske godine biće plaćeni za obavljanje praktičnog dijela nastave. Predviđeno je to novim Pravilnikom o praktičnoj nastavi koji precizno definiše pojmove, obaveze i uloge aktera u organizaciji i izvođenju praktične nastave. Iz Kantonalne Privredne komore smatraju da će to biti dodatni motiv učenicima da se opredijele za deficitarna zanimanja.  

Učenici srednjih stručnih škola u Tuzlanskom kantonu od naredne školske godine za obavljanje praktične nastave mogu biti i nagrađeni. Regulisano je to Pravilnikom o praktičnoj nastavi koji je potpisao resorni ministar sa direktorima srednjih škola, zainteresovanim preivrednicima te predsjednikom kantonalne Privredne komore. Njen predsjednik, Nedret Kikanović, smatra da se Pravilinikom omogućava uspješan ulazak učenika na tržište rada, te se otvara put za njihovo kvalitetnije školovanje.

Ono što je tu novo – uvodimo i mentore u privredna društva, ljude koji će brinuti o učenicima, koordinatore, ljude iz škola koji će koordinirati tu obuku na praksi. Postojaće registar mentora, registar učenika, registar firmi koji uzimaju učenike na praksu i mislim da time jednostavno otvaramo put za što kvalitetnije školovanje djece, te pripremu učenika da sutra mogu odmah početi raditi u firmama u kojima obavljaju praksu.

Pravilnikom je regulisano da će osiguranje u vrijeme obavljanja prakse plaćati Ministarstvo obrazovanja, a učenici bi novčanu naknadu dobijali od poslodavaca. Ideja je da se obrazovanje podijeli – dio u školi, dio u određenom privrednom subjektu.

Prije svega želim da istaknem da smo mi, odnosno, Ministarstvo obrazvanja, obezbijedilo sredstva u budžetu Tuzlanskog kantona, gdje se plaća zdravstveno i penziono osiguranje za učenike dok su na praksi, što privrednicima daje odličnu mogućnost da zaposle ovu djecu jer imaju osiguranje za slučaj nesreće, penzijsko osiguranje dece, a sa druge strane, otvorena mogućnost da učenicima daju naknadu što će biti stimulans za djecu koja upisuju ta stručna zanimanja.”

Dosadašnji model obavljanja prakse, ističe Kikanović, djelimično je donosio rezultate, dok će novi imati u sebi i dodatni motivacioni faktor.

”Do sada su privrednici uzimali učenike na praksu, ali su bili jako ograničeni u pogledu toga da li mogu nešto dati za neku vrstu naknade, da li je to bilo jer jednostavno zakon nije dozvoljavao ili nije postojao pravilnik koji to nije omogućavao… Sada to omogućava, što znači priliku za privrednike da jednostavno kreiraju i obuče tu djecu koja već sutra mogu početi raditi za njih u ovom proizvodnom procesu.”

Međunarodni partneri Vlade TK iz Njemačke, Austrije i  Švicarske podržali su napore Vlade TK da napravi značajne korake u razvoju dualnog obrazovanja, poručuje Kikanović. Već godinama potražnja za radnicima iz sektora deficitarnih zanimanja sve je manje uspješna, međutim ovakav pristup daje nadu za bolje sutra.

Veoma je bitna ova sinergija koju smo uspostavili, znači privreda, ministarstvo obrazovanja, pedagoški zavod, škole i učenici, zajedno da napravimo. Jedino tako možemo stvarati nova radna mjesta, jedino tako možemo obrazovati mlade ljude za potrebe privrede i jedino takva zajednička sinergija će donijeti određeni rezultat.”

Predstavljeni Pravilnik u potpunosti bi trebalo da bude završen u narednih 6 mjeseci, odnosno do početka nove školske godine. Dovoljno je to vremena da svi potpisnici naknadno daju svoj doprinos njegovom usavršavanju kako bi ovaj, kako ga nazivaju, dualni način obrazovanja doprinio boljoj pripremi učenika za budući posao, pružajući im konkretne vještine, iskustvo i povezivanje sa industrijom.