Centar za mlade SPES Mostar: “Vjerujemo u budućnost gdje je ‘biti’ važnije nego imati”


Centar za mlade i roditelje SPES, broji već 8 godina svog postojanja, a zaduženi tim pedagoga i psihologa rade i dalje, kako na trenutnim, tako i na budućim projektima. 

Pripremio Matija Krivošić, novinar OP-a.

Edukacija i kreativnost su na prvom mjestu centra SPES u Mostaru. Nude, kako neformalno tako i i formalno obrazovanje, za mlade i njihove roditelje, koji se žele afirmirati i razvijati svoj životni put, usmjeren na prevenciju, ističe naša sagovornica, Tea Pehar Ćubela, ravnateljica Centra.

“Za one koji ne znaju, SPES jeste centar za mlade i obitelji koji osmišljava, provodi i radi različite socijalno-edukativne, kao i programe pozitivnog razvoja. SPES je sa svojim radom započeo u dječjem tjednu, 1.listopada 2012. godine, pa smo ove godine proslavili 8 godina postojanja. SPES jeste nastao pod okriljem Caritasa i samim time je višegodišnje iskustvo, koje smo stekli djelujući kroz različite Caritasove ustanove, ukomponirano u rad našeg centra. Uz pomoć donatorskih sredstava koje je osigurao Caritas, mi smo započeli sa svojim radom. Financiramo se kao jedna nevladina udruga, pomoću simboličnih roditeljskih članarina, ali s druge strane trudimo se da pišemo, apliciramo na različite projekte, a uz pomoć donatora koji prepoznaju naše ideje, imamo mogućnost provoditi te iste programe i aktivnosti.”

Misija i cilj ovoga centra, upravo leže u središnjima vrlinama, koje su prisutne u svakom čovjeku, ali su danas često zanemarene, pa tako uz vrijedni tim, kako navodi Ćubela, pokušavaju vratiti te etičke postavke među mladima u društvu.

“Mi u SPES-u vjerujemo da samo povratak ka univerzalnim vrijednostima, odnosno njihovo prenošenje na nove naraštaje, može donijeti nadu u neku drugačiju budućnost, gdje je „biti“ zapravo važnije nego imati, a učenje i ulaganje u učenje je nešto što se dugoročno isplati. Pritom ne mislimo samo na stjecanje kognitivnog znanja, nego prije svega na razvoj socijalnih vještina koje su danas kod mnoge djece, nažalost, deficirane.  Naša misija zapravo i jeste naše ime jer na latinskom SPES znači nada. Zadnjih nekoliko godina, naš tim je imao nekoliko malih promjena, ali trenutno naš stalni multidisciplinirani tim činim ja, kao voditeljica centra i po struci socijalna radnica i geštalt psihoterapeutkinja pod supervizijom, zatim specijalistkinja radne intervencije, pedagoginja Martina Bošnjak Raič, te tri psihologinje Martina Zovko, Anita Kožul, Željka Prce, te naravno naši volonteri bez kojih ne bi bilo ni SPES-a. Oni sve aktivnosti provode u SPES-u uz supervizijsko praćenje. To su većinom studenti završnih godina fakulteta humanističkih usmjerenja ili oni volonteri koji su završili svoj studij, zaposlili se, ali su nastavili biti dio naš male SPES obitelji, kako mi to volimo nazvati.”

Za vrijeme školske godine i praznika, SPES tim za učenike i mlade organizira veliki broj kreativnih radionica, kako bi što kvalitetnije proveli slobodno vrijeme, poručuje za OP, Ćubela.

“Tijekom školske godine, SPES organizira radionice za djecu socijalno-edukativnog karaktera, koje su podijeljene s obzirom na dob djece, tako da imamo radionice za djecu od 4. do 14. ili 15. navršene godine života, do tog nekog puberteta, dok ih još stignemo uhvatiti. Naime, imamo individualni program za djecu, pod nazivom „Učimo zajedno“, namijenjen osnovnoškolcima i srednjoškolcima koji ima za cilj pomoći učenicima savladavanju školskog gradiva, gdje volonter praktički radi jedan na jedan sa učenikom, u vidu nekih školskih instrukcija. Za provođenje ovog programa važna nam je svakodnevna suradnja i komunikacija s roditeljima, uz praćenje djeteta, kao i za radionice za djecu. Tijekom ljetne pauze za djecu smo znali organizirati različite ljetne kreativne radionice, kako bi tako mogli kvalitetno ispuniti svoje vrijeme nekim određenim sadržajem.”

Naglasak se također stavlja i na obitelji, kojima se kroz radionice, želi ukazati na pozitivne i negativne strane odgoja koje se mogu manifestirati na djecu i mlade, a naročito su značajne radionice za žene i ženska prava, naglašava Ćubela.

“Provodimo različite radionice za roditelje, koje organizira i provodi naša pedagoginja. Organiziramo ih tako da roditelji pokažu zanimanje za različite teme poput utjecaja ekrana na djecu, kako biti dosljedan roditelj, kako uspostaviti granice u odgoju i slično. Naša pedagoginja potom, u dogovoru s roditeljima, pripremi i obradi određene teme. Provodimo različite edukativne kreativne radionice za žene kao nastavak projekata psihoosnaživanja žene  i socijalno-emocionalnog razvoja djece, te osnaživanja žena u BiH. U sklopu tih projekata radile smo s ranjivim skupinama žena, nezaposlenim ženama i svim onim ženama kojima je bilo potrebna psihosocijalna podrška i rad na sebi. Provodili smo dva puta mjesečno različite edukativne kreativne radionice za žene, s ciljem njihovog osnaživanja i osposobljavanja da postanu konkurentni na tržištu rada. Ove godine provodimo program pod nazivom „Povratak sebi“, gdje jednom mjesečno provodimo edukativne kreativne radionice za žene sa sadržajima koje su povezane za njihov rasti i razvoj.”

Uprkos trenutnoj pandemiji, Centar i dalje vrijedno radi na svojim radionicama, uz naravno, mjere opreza, no za tim SPES-a je to zapravo bila tačka zbližavanja i upoznavanja drugoga i drugačijeg. Krizne intervencije, projekt koji je financirao Caritas iz Austrije, omogućili su telefonsko savjetovanje za sve korisnike. SPES koji se ogleda u kreativnosti, pa tako i u kriznim situacijama, ponovno stavlja primarne i osnovne ljudske vrijednosti na prvo mjesto.