Nakon Goražda, Cinea Film Experience bio je prošli vikend i u Zenici. Filmovi pod otvorenim nebom prikazivani su tri noći na šoping-centru Džananović, a Zeničani su pokazali veliku zainteresovanost za drive-in kino.

Drive-in kino ili auto-bioskop datira još iz tridesetih godina prošlog stoljeća, kada je film u ovoj formi prvi puta prikazan u gradu Camdenu, u američkoj saveznoj državi New Jersey. Za drive-in kina može se reći da su markantan i reprezentativan primjer američke kulture, a svoj vrhunac doživjela su pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća.

Ovaj vid zabave nije popularan u zemljama bivše Jugoslavije, te se ljudi s kinima pod otvorenim nebom, uglavnom susreću samo u filmovima, knjigama i časopisima. Nedavno je Bosna i Hercegovina dobila prvo drive-in kino, a građani su prvi put imali dodir sa ovakvim vidom zabave. Prvo drive-in kino desilo se u junu, u Sarajevu, a prošli vikend su Zeničani uživali u filmovima ovog kina. Projekat realizuje Cinea Film Experiance, a u svijet filma uveo nas je Kenan Musić, direktor Omladinskog Film Festivala u Sarajevu.

“Drive-in Cinema je tokom juna i jula u Sarajevu izazvalo zaista jedno veliko zadovoljstvo kod svih posjetitelja, posebno u vrijeme pandemije kad je to bio jedini odgovorni način da se vratimo filmu i umjetnosti. Nakon Sarajeva i Omladinskog Film Festivala sljedeći logični korak je bio pokretanje platforme Cinea Film Experiance, a logičan slijed je bio da se odazovemo na pozive mnogih ljubitelja filmske umjetnosti i da dođemo u njihove gradove. Drago mi je da je jesenja Cine Film Experiance turneja krenula, da protiče dobro, da su reakcije takve kakve jesu, zaista pozitivne, te u najmanju ruku, rekao bih, spektakularna atmosfera na svim projekcijama. To je pokazatelj da smo nešto ovako možda trebali raditi odmah nakon Sarajeva, ali vrijeme nas je poslužilo, tako da nikad nije kasno.”

Ako gledamo kroz kulturološku prizmu, drive-in kina su dio američke kulture, ali se zbog trenutne situacije, trenutno najbolje adaptiraju u cijelom svijetu. Naš sagovornik kaže da je pandemija doprinijela da neke stvari koje imaju old school status, ponovo postanu popularne.

“S obzirom na to da nekako dolazimo u vrijeme, odnosno bolje rečeno vremena koja iziskuju neke stare stvari koje se očito mnogo bolje adaptiraju na izazove. Mi u Sarajevu nismo niti jednog momenta, ili recimo lično ja, nisam uopšte bio skeptik kada je u pitanju drive-in kino i od samog početka sam mislio da je to stvar koja, da smo je pokrenuli 2017. godine kada smo planirali da je pokrenemo, ali zbog nedostatka finansija nismo, ne bi imala ovakav efekat koji smo sada imali. Kina su zatvorena. Nemate gdje otići da gledate film osim na nekom od dostupnih filmskih streaminga. Mislim da je glavni razlog zašto je sve prošlo kako jeste je činjenica da nije bilo ponude, a opet je nešto novo i interesantno, te eventualno nešto što vas može vratiti u neka normalna vremena prije pandemije.”

Zenička publika imala je priliku gledati filmove The Nice Guys, Train to Busan i Baby Driver. Svi filmovi su imali izvanredan festivalski život, a onda i komercijalni, odnosno život u kinima, ističe Kenan Musić. Iako je selekcija težak dio ovog posla, ekipa projekta Cinea Film Experiance željela je prikazati filmove koji se ne puštaju tako često u kinima. Naš sagovornik kaže da je kultura paralelni svijet sa stvarnim, koji ga drži u životu, te nam je u ovom vremenu potrebnija nego ikad.

“Nažalost, živimo u okruženju u kojem o ulaganju u kulturu, odlučuju oni koji nisu dio kulture. Mislim da u vremenu u kojem nam je kultura potrebnija više nego ikad, moramo pronaći ljude koji će znati kako sa kulturom jer nije dovoljno imati jedan narod, jednu geografski ograničenu državu, jednu tradiciju, historiju, koje jesu tekovine kulture. Morate održavati kulturu. Kada govorim konkretno o filmu, mislim da se moramo više posvetiti nečemu od čega želimo da uzmemo više. Morate nešto uložiti, da biste nešto dobili. Kultura je definitivno nešto što nam može odvratiti i misli i pažnju od bilo kakvih stvari, te je kao takva jedno sjajno sredstvo preživljavanja i povećanja nekih emocija, bile one dobre ili loše.”

Nakon Goražda i Zenice, Cinea Film Experiance dolazi u Mostar, a projekcije će se održavati od 12. do 15. oktobra, a i u zimskom periodu nas očekuju interesantne stvari.

“Sarajevo će u novembru dobiti još jednu filmsku atrakciju, o čemu ćemo govoriti kada završimo sa dešavanjima u Mostaru. Zima neće biti dosadna sa Cinea Film Experiance, a naravno onda dolazi proljeće i spremanje za naše standardne, redovne aktivnosti oko Omladinskog Film Festivala. Cinea Film Experiance je platforma koja je pokrenuta da bi se, u smislu filma i kulture, prilagodila očito nekom novom vremenu koje nam dolazi i siguran sam da ćemo, uz velike napore našeg tima, pomoći partnera, sponzora i naravno, najprije gledatelja, stvoriti prostor gdje možemo njegovati sve ove vidove umjetnosti i kulture prema kojima mi težimo.”

Svim ljubiteljima sedme umjetnosti preporučujemo da prate aktivnosti Cinea Film Experiance jer možda uskoro dođu i u vaš grad. Više informacija na cinea.ba


Imran Maglajlić
Imran Maglajlić je diplomirani kulturolog, koji trenutno živi i radi u Banja Luci. Tokom studiranja počeo se baviti novinarstvom, te je radio na community radiju, pisao za lokalni sedmični list i alternativne časopise. Od 2019. godine dio je tima Omladinskog programa BHRT-a. Najčešće donosi priloge iz svijeta kulture i umjetnosti, a često objavljuje kritičke osvrte na književna, pozorišna, muzička i filmska djela. Moderirao je književne i poetske večeri, te surađivao sa institucijama kulture, kroz različite projekte.