Unapređenje inkluzivnog obrazovanja na području grada Bijeljina


U Bijeljini je održan Okrugli sto na temu „Unapređenje inkluzivnog obrazovanja na području grada Bijeljina“ u okviru projekta „Moja prva prilika”. Od početka implementacije, projekat je privukao pažnju Bijeljinaca i uticao na svijest kada je u pitanju inkluzija u obrazovanju.

Osnovni cilj Okruglog stola „Unapređenje inkluzivnog obrazovanja na području grada Bijeljina“ je razmjena iskustava, rasprava o izazovima u inkluzivnom obrazovanju, promocija najboljih praksi i realizovanih projektnih aktivnosti, odnosno konkretnih efekata. Ankica Todorović, šef Odsjeka za lokalni ekonomski razvoj i evropske integracije ističe da je cilj projekta zapravo unapređenje procesa inkluzivnog obrazovanja, a kako kaže, povratna informacija je veoma pozitivna.

Svaki napor koji se čini u tom pogledu, čini se da ima višestruke efekte upravo zato što je ovo prilično zapostavljena tema, ne razgovaramo dovoljno o inkluziji. To je briga svih nas i mislim da multisektorska saradnja koju ćemo i ozvaničiti na ovom Okruglom stolu doprinijeti unapređenju procesa, ne samo inkluzivne nastave, nego generalno inkluzije na području našeg grada.”

Zamjenik ombudsmana za djecu u RS, Jovanka Vuković, kaže da je neophodno insistirati na inkluziji kako bi se olakšao i život i školovanje, kako djeci sa određenim smetnjama, tako i njihovim roditeljima. Jedan od glavnih problema, kako kaže Vuković, jeste dužina trajanja procesa od momenta kada se prepozna da dijete ima određene smetnje, pa do momenta procjene od strane stručne komisije.

To je relativno dug period, a taj period je toliko značajan za razvoj djeteta, jer ako se odredi da je neophodan prilagođen program obrazovanja, a izgubili smo pola godine, onda su svakako efekti po to dijete nepovoljni. Tako da ćemo nastojati na tome da se taj proces ubrza. Naša iskustva govore da su najčešći odgovori da ne mogu da formiraju komisiju i da nemaju sredstava da plate članove komisije, a u svemu tome trpe djeca sa smetnjama u razvoju.”

Jelena Tešić, magistar logopedije i nastavnik u posebnom odjeljenju u OŠ Vuk Karadžić, u Bijeljini, navodi da je OŠ Vuk Karadžić jedna od škola koja je uključena u projekat “Moja prva prilika”, te je kroz projekat dobila donaciju u vidu didaktičke opreme, senzornih igračaka, ali i opreme koja je potrebna za reedukaciju psihomotorike.

Ova škola ima četiri posebna odjeljenja u kojoj se obrazuju djeca sa različitim oblikom smjetnji i sa različitim intelektualnim poteškoćama. Donacijom koju smo dobili, opremili smo jedan kabinet koji će koristiti sva djeca koje imaju neke poteškoće u razvoju i koje imaju teškoće u obrazovanju.Ovo je jedan dobar početak da se radi sa ovom djecom, ali ne samo sa djecom, nego i s njihovim roditeljima i svim stručnjacima koji su uključeni u njihovo vaspitanje i obrazovanje.”

Najčešći problemi i izazovi sa kojima se susreću nastavnici u vaspitanju i obrazovanju u pogledu inkluzije jeste nedostatak udžbenika i adekvatne opreme.