Obrazovni sistem Republike Srpske nalazi pred izazovima i trenutno se traga za rješenjima kako započeti novu školsku godinu koja je planirana za 01. septembar. Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske predložilo je kombinovanu nastavu, koja bi se dijelom provodila u školskim klupama, a dijelom online. Sve zavisi od epidemiološke situacije.
U toku su i reformski procesi osnovnog obrazovanja u Republici Srpskoj, koji bi do kraja godine trebali donijeti novi nastavni plan i program, čiji je osnovni cilj da učenici budu manje opterećeni, ali i profesionalno usmjereni kroz izborne predmete, kako kaže Natalija Trivić, ministar prosvjete i kulture RS.
“Izborni predmeti i opšti predmeti će biti kombinovani, dakle to će biti opredjeljenje učenika u smislu dva ili tri predmeta, koja su po njegovim afinitetima zaista interesantni u smislu daljeg usmjeravanja, odnosno upisa u srednje škole i samog bodovanja predmeta prilikom upisa u srednje škole.”
Važno je usmjeravati učenike osnovnog obrazovanja putem posebne izborne nastave kako bi već u devetom razredu mogli da biraju bar jedan nastavni predmet koji im više odgovara, a na osnovu kojeg će kasnije lakše birati srednju školu i faklutet. U grupu izbornih predmeta ušli bi oni koji bi se bodovali za upis u srednje škole, pa bi zajedno sa uspjehom tokom osnovnog školovanja i ocjenom sa male mature bili ulaznica za srednju školu. Prema riječima Predraga Damjanovića, direktora Republičkog pedagoškog zavoda RS, učenici neće imati dodatnih opterećenja.
“Učenici će birati one predmete za koje su oni talentovani, odnosno koji će im pomoći da, izučavajući te predmete u osnovnoj školi, upišu zanimanje za koje su neophodni ti predmeti. Mi ćemo svakako voditi računa da se redovni predmeti i broj časova smanji, da bi se na osnovu toga mogli uvesti izborni predmeti, a da učenik pri tome ne bude previše opterećen.”
Osnovna namjera je da se koliko je moguće smanji opterećenje učenika, a da im se obezbijedi prostor za napredak u poljima njihovog interesovanja. Tim zadužen za reformu obrazovanja ima priliku da najbolje evropske i svjetske modele i prakse, prilagodi potrebama naših đaka. Prema riječima Drage Brankovića, člana Odbora za reformu predškološkog, osnovnog i srednjeg vaspitanja i obrazovanja, ovaj sistem je već oproban u drugim zemljama.
“Da učenik prema svojim psiho-fizičkim sposobnostima već u osmom, odnosno, devetom razredu bira bar jedan nastavni predmet koji njemu po duši više odgovara, što je predmet njegovih interesovanja iz čega će on sutra da bira srednju školu, odnosno fakultet. Neka razvijene zemlje takav sistem već imaju.”
Profesionalno usmjeravanje podrazumijeva učenike od sedmog razreda osnovne škole koju Ministarstvo prosvjete i kulture planira u školama da oživi od školske 2021/2022.godine.