Budućnost poslova mladih u BiH


Istraživanje o tome da li imaju poslovi mladih budućnosti u BiH i koliko im u tome mogu pomoći EU projekti proveo je Institu za razvoj mladih KULT. O  izazovima s kojima se susreću mladi ljudi u vođenju biznisa i radu na dugoročnoj održivosti  govorili su predstavnici mostarskog Tehnološkog parka i mladi poduzetnici.

Mladi ljudi u BiH imaju  volju za pokretanje vlastitih biznisa, pokazalo je istraživanje koje je proveo Institut za razvoj mladih KULT o stanju i potrebama mladih. Ipak, postoje određene “kočnice” poput straha ali poslovna klima se mijenja, kaže za OP Ana Bogdanović, marketing koordinatorica Intera TP, i smatra kako mladi ljudi nisu dovoljno informisani o svijetu biznisa i ali da im nedostaje ključnih informacija.

Postoji sigurno bojazan i malo manji strah, jer što će reći okolina, kako će reagirat, je li dovoljno dobra ideja, hoće li mi neko ukrasti ideju… na kraju, ako ne uspijem – što će okolina reći mogu li ja to. Ali ja bih se usudila reći, gledajući iskustvo u Interi i gledajući nas koji tamo radimo, koliko je ljudi apliciralo, pokušalo. Istina, neki su odustali ali opet pokazali su da ne samo da imaju volju nego i hrabrost. S druge strane, više od 50% njih su uspjeli i prestati biti start-up prema pravoj definiciji jer postoje tri i više godina. To pokazuje da imamo budućnost u ovom pogledu.”

Marino Margeta, mladi poduzetnik i osnivač poduzeća ”Logika” imao je hrabrosti i volje odvažiti se na pokretanje vlastitog biznisa, te iz svog ugla govori:

 “Ja prvi nisam imao strah, mada bio sam mlad i lud, nisam imao šta puno ni izgubiti. Treba probati. Ne bih rekao da je strah kočnica. Jedna od stvari je i trošak osnivanja. Imate 3000 KM za sami start-up, niste ništa ni počeli raditi a za mlade ljude je to puno. U moje vrijeme nije bilo nekih programa za mladež. Jedna stvar koja mi nije prije bila toliko u glavi je upravljanje ljudima, jer trebate zaposliti ljude u jednom trenu, prelazite na menadžerske poslove, upravljanje ljudima i resursima.”

Poslovna klima se ipak promijenila na bolje. Mentalitet je otvoreniji za mlade ljude i poduzetnike. Ozbiljnije ih se shvaća”, ističe Bogdanović. Kada su u pitanju mladi ljudi i pokretanje biznisa, čini se kako su ”najhrabriji” oni u IT sektoru. U tome im pomaže i povlačenje EU sredstava. A ono što je sve češće ufokusu EU projekata je turizam što je za BiH fenomenalno.

”Za razliku od razvijenijih država, u BiH ne postoji obrazovni sustav koji treba da usmjerava mlade ljude već od samih početaka prema poduzetništvu, razvoju poslovnih ideja i sl. Tu postoji osnovni problem u smislu i volje i straha. Osobno sam posjećivala i poduzetničke i obrazovne institucije u SAD i Zapadnoj Evropi ,gdje smo mogli svjedočiti da srednjoškolci već na početku škole dobijaju ideje o poduzetništvu, u startu im se serviraju korisne informacije. Mi u Interi to radimo.”

U Interi se trenutno implementira projekat usmjeren na turizam. Promovišu Hercegovinu kao destinaciju za digitalne nomade. Želimo im puno uspjeha!