fbpx

Mostar je nedavno ugostio poduzetne mlade ljude iz 5 gradova i općina ove regije povodom jedinstvenog projekta Munja Business Challenge kojeg realizuje Munja inkubator društvenih inovacija.

Više od 50 % mladih ljudi u Bosni i Hercegovini je nezaposleno. Svaki treći omladinac namjerava sreću potražiti van granica BiH. Nasuprot tim poraznim statistikama, imamo i one koje ulijevaju nadu.
Nakon sedam godina i više od 60 gradova, u Mostaru je nedavno zaokružena brojka od 1 000 mladih ljudi koji su radili na vlastitim biznis idejama s namjerom da one ostave utisak i budu primijećene.
Emir Kustura, projekt koordinator Munja inkubatora je kroz uključenost na ovom i drugim projektima, stekao uvid u proaktivnost srednjoškolaca i studenata te uvidio njihovu želju za zauzeti se za sebe:

Kada govorimo o pokretanju biznisa, poduzetništvu i poduzetničkoj inicijativi, možemo reći da su Hercegovci poduzetni, proaktivni i da znaju šta hoće da urade.

Emir je dodao da su ciljevi kojem streme više nego mjerljivi pa je tako u ovom projektu bilo uključenih srednjoškolaca koji su kasnije pokrenuli vlastite biznise.

Mladi iz Mostara, Konjica, Širokog Brijega, Međugorja i Trebinja su kroz natjecanje u poduzetničkim idejama, održanom u prostorijama SPARK-a, obznanili svoje ideje i način na koji oni vide razvoj turističkog potencijala ovog dijela Hercegovine.

Amina Kotlo, devetnaestogodišnja učenica iz Mostara, sa svojom ekipom je radila na ideji jedne turističke agencije koja bi surađivala sa Kinezima. S druge strane, Amina iz Konjica koja je bila članica tima koji je razvijao ideju kreiranja mobilne i web aplikacije koja bi trebala biti spona između turističkih agencija i turista, smatra da gradu iz kojeg dolazi nedostaje više prilika da se razvije turističko poduzetništvo među mladim ljudima.
Business Challenge privukao je i one mlade koji su prvi put dali svoj doprinos na ovaj način. Luka Vasin iz Međugorja, učenik Srednje turističke škole, je jedan od njih. Živeći u općini koja je poznata po religioznom turizmu, ima jasnu sliku o tomu šta on iz svoje uloge može dodatno napraviti.

U Međugorju, kao i u drugim gradovima, nedostaje motivacije. Ja se trudim koliko mogu jer bih radije razvio nešto čime bih se bavio nego provodio vrijeme bezveze.

Nikolina Stojanović je učenica trećeg razreda Ekonomske škole u Trebinju. Vodi se logikom da svaka nova prilika nosi dragocjena poznanstva, prijatelje i nova znanja. No, nije uvijek lako naći istomišljenike među svojim vršnjacima i ne gledamo svi istim očima perspektivu lokalne zajednice.

U Trebinje često dolaze turisti u toku sezone, ali i van nje. To može još više da se razvije, a ne da se taj broj koji dođe prihvati kao dovoljan.

Trebinje nije jedini primjer lokalne sredine gdje bi poduzetništvo mladih moglo biti predmet na kojem će, kako lokalne vlasti, tako i društvo, raditi s progresivnim planovima.
Ivana Ljubić, učenica Srednje ekonomske škole, dolazi iz Širokog Brijega – grada u kojem skoro svaka obitelj ima vlastiti biznis. No, nije sve tako jednostavno za pripreme mladih za izazove novih tržišta.

Mislim da kod nas poduzetništvo mladih nije baš razvijeno. Svako se zadovolji sa nivoom na kojem je, a ne gleda da ide dalje.

Minimalna ulaganja i enormna želja su put do uspjeha. Tako je i finale zbog kojeg su mladi iz 5 hercegovačkih gradova sudjelovali na takmičenju u Mostaru. Uspješniji od ostalih idu na regionalno natjecanje koje će se održati u Crnog Gori. Birajući najbolje na Balkanu, Munja Inkubator zatvara ovogodišnju priču poduzetništva mladih.


Darko Marić