Vertikalni štrih: “Podroom”

Premijera predstave “Podroom” nastale prema tekstu Armina Behrema, u režiji Ajle Bešić, izvedena je na sceni Sarajevskog ratnog teatra i pokazala je da uprkos dječijim bolestima, ova nova teatarska djeca imaju šta da pokažu, pa makar i zastali na pola puta. “Podroom” je hrabra i provokativna predstava, ali značajno u rediteljskom smislu, dok tekst uprkos svojoj direktnosti,  povremeno zapada u podrume stereotipa i uopštenosti. Isto tako, ova predstava pravi određeni stilski iskorak iz pomalo već ustajalog podruma domaćeg pozorišta i pokazuje smjer u kojem bi savremeni bosanskohercegovački teatar trebao ići, ali opet višestruko brže, više, jače.

Jasno je, dakle, da se najbolji prijatelji Ishak, Kosta, Marija i Baja koje igraju Faruk Hajdarević, Dino Sarija, Anastasija Dunjić i Edin Koja Avdagić isprva skrivaju u klub Podroom kako bi pobjegli od površinske stvarnosti i od vlastitih unutrašnjosti, ali oni potom u toj mračnoj ustajaloj sobi kao drugom domu i duhovnom utočištu, postepeno oslobađaju svoje strahove, želje i nade, te suprostavljajući perspektive u pripovjednom obliku i razbijajući “četvrti zid” sa: “nije tako bilo…”. I upravo se u ovome postupku krije najvažnija dramaturška ideja, ona o subjektivizaciji stvarnih događaja, susreta i odnosa te o njihovim ličnim prilagodbama, što u konačnici stvara više verzija istih scena. Tako se Behrem zapravo poigrava sa stvarnošću, ali je ne mijenja, a u ovome procesu se grade i razvijaju glavni likovi, otkrivajući kako su oni pojedinačno vidjeli određene trenutke, tj. kako su željeli da se oni odigraju. U dramaturškom smislu se ovaj postupak može okarakterisati kao jednostavan i produktivan, jer istovremeno i produbljuje sam sadržaj, a opet i utiče na ritam predstave, stalnim prekidima i izmjenama. U ovome segmentu je posebno pomogla koreografija Amile Terzimehić, kojom se sužava vrijeme, a širi prostor igre, a glumcima se pomaže da tijelom pokažu stanja svojih psiha.

Problemi nastaju kada sadržaj preuzme  prostor i vrijeme, a ne njegova dramaturška i rediteljska prezentacija. Sadržaj koji u svojoj običnosti stvara osjećaj kod gledatelja da su nešto slično negdje već čuli, pročitali, vidjeli, a ponešto i nekoliko puta, kao što je recimo Bajin halucinacijski ispovjedni monolog o “pederima” i “homofobima”, a sve “između svoja četiri zida”, što je pomalo postalo kao “dvije škole pod jednim krovom”.

Rediteljski, predstava počinje onako kako je trebala izgledati u cjelini, sa opčinjujućom techno muzikom Mirze Rahmanovića Indiga, koja najviše utiče na atmosferični doživljaj boravka u jednom klubu ispod zemlje, istovremeno ga ispunjujući mrakom i svjetlom, sužavajući ga i rastežući, približavajući ga smrti, a povlačeći ga ka životu, i zadržavajući ga ipak u dodiru sa stvarnošću, sa sasvim realnim klubom u koji mladi dolaze bježeći od nečega, a koji je opet scenografski i dekorativno poprilično stilizovan da se uporedo otima kao sekta i da i sam bježi negdje na kraj svijeta. U kreiranju tog osjećaja, svakako će svoje doprinose dati i kostimografija Lejle Hodžić te scenografija Adise Vatreš Selimović, koje će likove i prostor zadržavati u turobnoj bh. stvarnosti, a opet će i prodirati u fiktivno, recimo u transgresivnu estetiku Harmonyja Korinea, koji je vjerovatno imao i poseban utjecaj na rediteljicu, u kojoj se za seksualnošću, intimnošću i emocionalnošću, traga u nasilnom, agresivnom, eksplicitnom, a sa oznakom 16 plus.

U stilizaciji društvenog, a sa religijskim oreolom koji jedan izgubljeni realistični tinejdžerski svijet znoja, boli i ludila, sa tlom koje se svjetlom promjera i novom vjerom koja ironijski koristi crkveno, odvaja u toaletnu čekaonicu čistilišta iznad koje čekaju samo dekorativni anđeli, pomaže svakako i ključna mizanscenska pozicija, ona DJ-a Koste koji podignut i centriran, poput Boga poziva (muzikom), a kojeg Dino Sarija donosi u jednom hladnom, arogantnom, a opet vidljivo nesigurnom i nesretnom ljudskom obliku. Ovdje treba spomenuti i novo domaće glumačko otkrovljenje, a to je mlada Anastasija Dunjić koja je krhka kad to mora biti, koja je agresivna kad je to nužno da bude, i koja je na kraju bespomoćna pred muškim ludilom i nasiljem, te kojoj se zaista vjeruje da je cijelu noć bila u klubu. Edin Avdagić će nasilnika Baju igrati prepoznatljivo i posuđujući od filma, ali ipak unoseći i teatarsku energiju, dok će trenutno najperspektivniji bh. glumac Faruk Hajdarević, homoseksualca Ishaka kreirati više tipski nego karakterno, ne pokušavajući uopšte sakriti njegovu seksualnu orijentaciju, u čemu u ovome slučaju neće pomoći ni kostimografski odabir.

Sa autorskom aktuelizacijom tema poput  homofobije i femicida, autor ostaje na nivou stepenica (ili preciznije pločica) gdje su zapeli mačo heteroseksualci koji mrze homoseksualce, koji ne vole oralno zadovoljavati žene, jer bi ih radije tukli, a gdje naravno gay muškarac to sve, a posebno nasilje nad ženama ironijski osuđuje. Ipak, rediteljica Bešić povlači svoga kolegu dramatičara do dovoljne uzvišenosti da se za ovu predstavu i budućnost bh. pozorišnu scenu može ukazati novi trag svjetlosti Boga teatra. Pa neka bude svjetlost.


Mirza Skenderagić
Mirza Skenderagić je rođen u Sarajevu 1986. godine. Diplomirao je žurnalistiku na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu 2009. godine, a 2018. dramaturgiju na Akademiji scenskih umjetnosti, također u Sarajevu. Dobitnik je stipendije Fondacije Karim Zaimović za 2014. godinu. Njegov dokumentarni film “Ja mogu da govorim” osvojio je Zlatnu jabuku na 13. bosanskohercegovačkom filmskom festivalu u New Yorku, te priznanje na Pravo Ljudski Film Festivalu 2016. godine. Za dramu “Probudi me kad završi“ 2016. godine osvojio je Heartefactovu nagradu za najbolji regionalni savremeni angažovani dramski tekst. Objavio je veliki broj autorskih tekstova, studija, eseja, filmskih, književnih i teatarskih kritika, recenzija, intervjua i kratkih priča. Trenutno je član redakcije Dramskog i dokumentarnog programa Radija BiH.