Čovjek šišmiš i junak američkih Indijanaca su navratili u Mostar, a povod je Strip vikend – treći po redu, koji se održao u prostorijama Hrvatskog Doma Hercega Stjepana Kosače, u organizaciji Udruge ljubitelja stripa MOSTRIP.

 

Mostar u jeku sezone posjete turisti iz različitih mjesta i sa različitih strana svijeta, a nedavno su građani grada na Neretvi imali priliku susresti se s gostima iz Darkwood šume smještene na granici Ohija, Pennsylvanije i Zapadne Virginije, te Gotham City-a.

Lokacija na kojoj se ovaj neobični događaj desilo je ulaz u pećinu podno kule Starog mosta, u vrijeme kada je mjesec odveć odmakao od Veleža, muk i tišinu prekinuo je užurbani hod kožnih potplata po kaldrmi, praćen gunđanjem zbog postavljenih velikih rampi na ulazu u Stari grad.

Ne radi se o lokalnom kabadahiji, razotkrio ga je cik izvitoperenih šišmiša prateći ga u stopu do potpunog nestanka u mrak. Nešto kasnije, u ranu zoru, na izlaz sa magistrale, stanovnici Rujišta svjedoče uznemirenim ponašanjem stoke. Lokalni poštar sav izbezumljen idući od vrata do vrata, propovijeda o nikad viđenom bijelcu tridesetih godina koji liči na duha sa sjekirom. Sutradan, naslovnice lokalnih novina zauzimaju plakati o svjetskom okupljanju. 

 

Treći mostarski strip vikend

Kako je bilo velika imena motivirati za ulazak u mali grad, svjetskoj javnosti nepoznat, objašnjava Dubravko Šimić iz Udruge “MoStrip”:

Zahvaljujući posjetama na drugim festivalima, preko društvenih mreža i budući da je ovo već treći festival, imali smo desetak gostiju koji su već bili sa nama i koji su nas preporučili drugima rekavši im da je dolazak ovdje pravi spektakl. Svake godine specijalni gosti urade plakate sa motivom grada Mostara i Hercegovine što se već podijelilo putem društvenih mreža, otišlo u najudaljenije dijelove svijeta. Kada vam jedan gost kao što su Claudio Castellini i William Simpson urade plakate, to mora biti wao!

 

Svjetska imena na slavi devete umjetnosti

Bilo je nemoguće uhvatiti slobodno vrijeme autora jer ih u stopu pratili veliki zaljubljenici u 9. umjetnost, no došli smo na red, ipak. Najmlađi autor na ove godine bio je omladinac Luka Cakić iz Crne Gore koji iza sebe ima dvije prestižne nagrade:

 

Mislim da je kultura čitanja stripa u Crnoj Gori baš slaba i generalno na Balkanu. Radimo na tome iako to nimalo nije lako jer današnja djeca i nove generacije nemaju naviku čitanja stripa, ali pokušavamo da to promijenimo kroz pravljenje igrica i crtanih filmova. Sama činjenica da natjeraš dijete da uzme u ruke nešto što je knjiga, nešto što treba da prelista je možda malo problematično na prvi pogled, za razliku od gledanja filmova.

 

Filip Andronik nije zaboravio doći u Mostar iako ga vjerno prati lik i djelo “Amnezije”.  Filip aktivno organizira crtačke radionice, a jednu od takvih je održao i u Mostaru.

 

Veoma pozitivno sam iznenađen odzivom mladih koji su jučer učestvovali na radionici, stvarali smo stripove, bili kreativni i smijali se, veselili se i izmišljali likove a sve to je bilo jedno pravo osvježenje. Mislim da je interesovanje za stripove prije rata bilo veliko, a kasnije se to vratilo nekako u ambis, ali u zadnje vrijeme ta krivulja ide opet uzbrdo. Negdje u pozadini čujem djevojke i momke kako pričaju o stripovima. Neizmjerno mi je drago jer strip doživljava povratak.

 

Autor čiji su stripovi licencirano objavljivani u Sjedinjenim Američkim Državama, Italiji, Španjolskoj i Nizozemskoj te umjetnik širokog spektra budući da je jedno vrijeme djelovao i kao glazbenik, Leonid Pilipović Leon kaže:

 

Strip je u Francuskoj izbačen sa trafike, on je prestao da bude jeftina zabava, postao je ozbiljan medij za obrazovanje čitave generacije. Svaki segment društva je podmiren. U Francuskoj godišnje imate 5000 naslova, to je dnevno više od 15 strip-naslova i na tome se jako dobro zarađuje. Mi smo imali generaciju koja je bila naviknuta da je najnormalnije da kupiš strip, sada je to kao incident.

 

Aleksa Gajić je rođen u Beogradu i suradnik je poznatog “Politikinog Zabavnika”:

Danas postoji magazin samo za strip, samo za zabavu, za nauku… sve se to sada raščlanilo i vjerovatno je Zabavnik stradao zbog toga. Meni je ipak čudno jer ja volim Zabavnik i još uvek crtam za njega i ja se nadam da će se on oporaviti. Možda nije marginalizovano koliko je promijenjena struktura. To više nije za široke narodne mase, to je za probranu publiku.

 

Claudio Castellini najveća je zvijezda ovog Festivala:

Prije svega u Americi je nastao super-herojski strip. Amerika je zemlja ovog žanra koji ne postoji nigdje drugo i u stvari su ga oni eksportirali u svijet, tako da oni preferiraju ovakav tip stripa – akcijski i dinamičan, sa likovima koji imaju super-moći. Ovim se razlikuju od ostalih stripova u svijetu, kako u Italiji, tako i u Evropi gdje se preferira drugačija vrsta priče. Današnji strip velikim dijelom ovisi i od filmske industrije. Nove generacije mladih redatelja poznaju super-heroje koji su područje moje kompetencije o kojoj ja mogu pričati skoro isključivo preko filma. Žalosno je što kao posljedicu imamo tržište stripa koje je postalo kao dopunsko tržište filmske industrije. Dakle, mnoge stvari su se promijenile i 20 godina je postojao strip na papiru, strip koji se čitao i koji se najviše prodavao među mladima. Danas više nije tako, mora s priznati da je digitalizacija prevladala.

 

Mnoštvo posjetitelja različitih dobnih skupina te kreiranje urbane pop ili alternativne kulture i vidljivi profit događaja koji je nastao kao odgovor entuzijasta na uspavanu bosankohercegovačku umjetničku kulturnu scenu. Strani autori su to prepoznali, stoga možemo i mi sami, kako potporom tako i promocijom.

 


Darko Marić