“CrafTZ Beer Fest” bio je dvodnevna odjavna špica malog uličnog Festivala “Džumbus” u Tuzli koji je trajao posljednja dva mjeseca. U ovom tekstu saznajte male priče o odličnim domaćim pivima.

 

Jedna od misija “Džumbusa” je da se u sklopu Festivala kvalitetno prezentira zanimljivi zanat pripravljanja piva i to tako što su na njemu učestvovati najbolji i najiskusniji bosanskohercegovački “crafteri”, ali i da posjetioce upoznaju sa proizvodnjom, mašinama za pravljenje piva i sastojcima koji se koriste u proizvodnji.

Svi posjetioci koji su bili prije mjesec dana i prošle godine, poželjeli su da probaju neka druga piva tako da smo sada odlučili dovesti četiri kućne pivare koje nisu imale priliku da se ranije prezentuju u Tuzli. Proizvođači su prije svega entuzijasti, a naravno da žele nešto i zaraditi od toga, ali to je ipak prvenstveno velika ljubav prema proizvodnji nečega drugačijeg, nečega potpuno novog u odnosu na industrijska piva na koja smo svi navikli. To je jedan od razloga da se nadamo da će se ovaj Festival održati i sljedeće godine.

– pojašnjava Anes Husanović, predsjednik Udruženja “Tuzla Live”.

 

 

Proizvodnja piva: Hobi i/ili biznis

U vrijeme dok mladi, bez obzira na zaposlenje, napuštaju Bosnu i Hercegovinu, podići kvalitet nečega i pokrenuti vlastiti biznis iz hobija, u jednoj od najsiromašnijih opština kakva je Srebrenica, za jednu mladu osobu je potrebno mnogo hrabrosti. Imao ju je Davorin Sekulić koji je pokrenuo pivaru “Silvertown” 2016. godine.

Već su dvije godine otkako radimo. Od toga godinu i pol smo registrovani i imamo sve licence za prodaju piva. Trenutno imamo četiri vrste piva i to: tamno, crveno, svijetlo i pivo sa rakijom šljivovicom, što vjerovatno imamo jedini u svijetu, a sigurno jedini na ovim prostorima. Moja ideja je bila da pokrenem nešto takvo u svom rodnom gradu da bih animirao mlade ljude da napravimo nešto novo. Sve više je Festivala ovog tipa i nama dobro dođe da se promovišemo jer smo mi male nezavisne pivare pa nemamo novca za marketing zbog čega je ovo najbolji način da ljudi dođu na lice mjesta i probaju neki od naših proizvoda.

 

– kaže Davorin kome je ovaj Festival prvi na kojem učestvuje.

 

Entuzijazam i ljubav Nikole Galića, profesora Englekog jezika i književnosti iz Banja Luke, za kvalitetnim domaćim pivom, doveli su ga do hobija a zatim i do privatnog biznisa. Ispričao nam je ukratko proces koji je vodio do pokretanja pivare “Gorštak”:

Početkom 2017.-e, naša pivara je formalno počela da postoji, a kućnim pivarenjem sam se bavio od 2015. godine, tako da sam dvije godine razvijao prve recepte. Vremenom je to iz hobija preraslo u želju da pokrenem nešto svoje, da komercijalno pravim pivo, tako da sam na kraju odlučio da prodam stan i da taj novac uložim u pokretanje male pivare. Sada već izbacujemo do 2 000 litara mjesečno što je solidan kapacitet za početak. Uskoro planiramo i širenje kapaciteta i eventualno izvoz. Trenutno imamo šest vrta piva, šest različitih stilova, tako da svako može da nađe nešto za sebe. Odnedavno sam zaposlio i svog prvog radnika, kolegu iz djetinjstva.

Ono što zanatska piva izdvaja od komercijalnog piva jeste čitav proces proizvodnje koji se obavlja ručno, te krajnji proizvod bez vještačkih dodataka koji je u sebi sačuvao sve hranjive materije. Zbog toga raste interesovanje konzumenata za ove proizvode.

Ljudi sve više saznaju da postoje neke druge vrste piva od onih industrijskih koja su manje-više jednolična. Ljudi nisu znali da pivo može da ima drugačiji ukus. Moja žena godinu dana dok sam pravio pivo nije htjela da ga proba jer je govorila da ne voli pivo. Nakon što sam je napokon uspio nagovoriti, postala je ekspertica za craft piva jer je shvatila da mogu da budu raznovrsnija ukusom. Vi zapravo možete da koristite različite sastojke – ljekovito bilje, med, začine, voće… Također, pivo se obavezno kontroliše u Zavodu “Dr. Vaso Butuzan” u Banja Luci, gdje radimo sve potrebne analize.

dodaje Galić.

 

Dragan Vrhovac je proizvođač zanatskog piva na prostoru opštine Prnjavor. Ovim poslom se počeo baviti iz znatiželje i ljubavi prema pivu. Prema njegovim riječima ovakva proizvodnja piva nije namjenjena masovnom tržištu, ali ima izvrsnu budućnost u Bosni i Hercegovini.

Imamo različite ideje kako taj “craft” treba da izgleda i on će na kraju izaći, isplivati. Treba sačekati pet-šest godina da vidimo sve. Sva proizvodnja, ambalaža, sve što ulažemo je oko 20 – 30 % ako hoćemo da napravimo neku priču oko piva. Onih 70 % je ipak marketing, a on je preskup i ne ide zajedno sa “craftom”. Ja mislim da “craft” treba da se probija polako, lagano, stepenicu po stepenicu, da napravi svoj temelj, a to otprilike već imamo u Bosni. Volim da probam sva piva koja neko napravi i da tražim svoje okuse a u njima i jeste raznovrsnost.

 Sa “Craft Beer Festom” okončan ovogodišnji “Džumbus”

Drugom rundom “Crafts Beer Festa” okončano je ovogodišnje izdanje uličnog “Džumbus festivala” u Tuzli. Prema riječima Anesa Husanovića iz Udruženja “Tuzla Live”, u periodu od dva mjeseca koliko je trajao festival, realizirano je trinaest događaja uz veliki broj novih volontera. Iz ovog Udruženja se nadaju da će i tokom zimskog perioda uspjeti organizovati neke događaje.

Uz prodajno-izložbeni karakter i druženje sa uličnim performerima, tuzlanski “Ulični festival” je donio spoj šarenila izvođača, volontera i učesnika u programu, ali i posjetitelja koji su vrlo lako mogli pronaći nešto za sebe.

Džumbus festival, između ostalih, podržali su i Fondacija tuzlanske zajednice, Turistička zajednica tuzlanskog kantona, Ministarstvo kulture, mladih i sporta Tuzlanskog kantona i grad Tuzla.