fbpx

Film američkog redatelja Jordana Peela “Mi” je još jedno originalno horor ostvarenje sa izraženim simbolizmom.

Debitantski film crnog američkog redatelja Jordana Peela “Get Out” iz 2017. godine, bio je jedinstven po mnogo čemu. Osvojivši te godine Oscara za najbolji originalni scenarij, bio je tek jedan od šačice horor filmova koji su nagrađeni kipom Američke filmske akademije. Također, bio je prvi film u istoriji koji je donio Oscara jednom crnom scenaristi u toj kategoriji. Peele, koji je do tada bio poznat prvenstveno kao televizijski komičar i glumac, odjednom se našao u centru pažnje. I to sasvim zasluženo.

“Get Out” je bio jedan od najboljih američkih filmova 2017. godine, istinski inventivno djelo, koje je rušilo limite žanra originalnim i drugačijim pristupom, kao i snažnim socijalnim i rasnim podtekstom. Nakon ogromnog uspjeha, pred Peelom je bio veliki izazov. Kako to nadmašiti? Prokletstvo drugog filma test je na kojemu su pali i nerijetko završavali karijere mnogi filmaši sa hvaljenim debitantskim ostvarenjem. Takva sudbina zadesila je redatelje kultnih djela kao što su “Donnie Darko”, “Vještica iz Blaira”, “Buffalo 66” i mnoge druge. Jordan Peele donosi odgovor u obliku filma “Mi”, još jednog originalnog horor ostvarenja sa izraženim simbolizmom. Sudeći po prvim pozitivnim reakcijama publike i općim hvalospjevima od strane velike većine filmskih kritičara, čini se da je redatelj više nego uspješno premostio barijeru drugog filma. Potpisnik ovih redova bi rekao da je odgovor ipak negdje na pola puta.

 

Radnja filma

Kako bi pobjegli od užurbanog načina života, četveročlana obitelj Wilson – majka Adelaide, suprug Gabe, kćerka Zora i sin Jason – odlazi na ljetni odmor u priobalni gradić Santa Cruz u Kaliforniji. Namjera im je da ga provedu zajedno sa prijateljima, obitelji Tyler. Tokom dana na plaži, sin Jason slučajno na trenutak odluta od porodice što će Adelaide dovesti do stanja paničnog straha. Razlog za njeno takvo ponašanje, saznat ćemo, je neobjašnjivo traumatično iskustvo koje je proživjela kao djevojčica na toj istoj plaži, odnosno zabavnom parku lociranom na njoj. Te iste večeri, četiri misteriozne osobe se pojave na pragu njihovog ljetnikovca. Wilsoni su u šoku kada shvate da uljezi izgledaju identično kao oni. Ali iako izgledaju identično njima, ponašanje dvojnika je drugačije i zlokobno.

Kritika o filmu

Prva dilema koju su mnogi željeli razriješiti nakon premijere filma “Mi” jeste da li je riječ o boljem djelu od Peelova prethodnika “Get Out”. Ukratko, odgovor je – ne. Ono što redateljevom novom ostvarenju prvenstveno nedostaje jeste fokus i narativna jasnoća koju “Get Out” posjeduje. No i pored toga, riječ je o nedvojbeno svježem i inovativnom pristupu žanru horora.

Jordan Peele ponovo je imao intrigantnu i kompleksnu ideju. Motiv dvojnika je rijetko viđen na filmu, mada ne i u potpunosti originalan. Redatelj je inspiraciju našao u jednoj staroj epizodi legendarne serije “Zona sumraka”. I baš kao što je “Get Out” prvotni motiv iskoristio za istraživanje rasizma i paranoje u američkom društvu, tako film “Mi” u tom istom društvu traži korijene i uzročnike zavisti, međusobnog nerazumijevanja i ogromne razlike između imućnih i siromašnih. Međutim, ovaj put je problem što se Peele nije znao zaustaviti na tome. Podijeljenost ličnosti, nacija, zloupotreba nauke, božji sudovi, biblijske metafore, satira, reference na pop kulturu, itd. U konačnici se redatelj utopio u sopstvenoj ambicioznosti i pretjeranom nastojanju da istovremeno bude što više toga. Također, u završnici filma radi fundamentalnu pogrešku preopširno i predetaljno objašnjavajući motive i postupke svojih protagonista. Ako postoji žanr koji ne trpi velika pojašnjenja, u kojemu je manje ujedno i bolje, onda je to upravo horor.

Na kraju, “Mi” je ostvarenje koje ima dovoljno pozitivnih strana da se ne može smatrati promašajem. Uz pojedine korekcije u pristupu, Jordan Peele bi mogao izrasti i u najznačajnijeg žanrovskog autora u posljednjih dvadesetak godina. A s obzirom na to da ćemo uskoro imati priliku vidjeti i novo izdanje serijala “Zona sumraka” čiji je kreator upravo Peele, možda to sazrijevanje i nije tako daleko.