Prošlog vikenda, u nešto „hibridnijem“ izdanju, kako je nazvaše organizatori, završena je druga BAM-konferencija. Tokom tri dana Sarajevo je pružilo ljubiteljima muzike i ljudima koji se bave tom industrijom, priliku da podijele svoja iskustva sa istomišljenicima.

Ivo Kaunitz, u ime ekipe koja je organizovala drugu BAM konferenciju za OP kaže da se ovogodišnja dosta razlikuje u odnosu na ranije. Zbog cjelokupne situacije, gotovo svi predavači su bili prisutni online pa je i utisak drugačiji:


Ako uporedimo s prošlom godinom, konferencija je dosta manja. To nije nešto čemu smo se nadali, ali situacija nas je odvela u tom pravcu. Prvi datum je bio april, ali smo zbog mjera morali otkazati konferenciju za septembar. Ove godine smo ograničeni na 50-ak ljudi što definitivno nije bio slučaj prošle godine. Stekli smo nova iskustva: vođenja stvari online, korištenja ZOOM-a, premještanja cijelog koncepta konferencije u online svijet. Okupili smo i nekoliko predavača da fizički budu tu, ali većina predavanja kako im i ime kaže bili su webinari tj. online


Muzička producentica i psihologinja specijalizovana za psihoanalizu i neuronauku, Franziska Lauter održala je predavanje “Mental health in Music”, dok je producentica i aktivistica Sarah Farina se javila iz Berlina i govorila o projektu “Transmission”, platformi čiji je cilj čujnost i vidljivost političkog značaja i historije internacionalnog zvuka, klupske i rave kulture. Tom Pasanec iz zagrebačkog dua PEZNT i vlasnik izdavačke kuće Black soul music je otvorio konferenciju, a od ostalih online predavanja izdvajamo Dimitrija Hegemana – osnivača berlinskog kluba Trezor, koji je govorio o transformaciji industrijskih ruševina u mjesta koja promovišu umjetnost. Pored Hagemana zanimljiv je bio i predavač Ivan Janu Novak, suosnivač avangardnog benda Laibach.

O prilagodbi bendova, muzičara, DJ-eva, producenata na nova vremena koja dolaze, Tom Pasanec kaže:

Nažalost ni ja u početku nisam vjerovao u to u trećem mjesecu, ali bojim se da je krucijalno da se prilagodimo novonastaloj situaciji jer bi ovo moglo potrajati sljedećih godinu, dvije, tri. S druge strane, ako ne možemo okupiti na jednom mjestu više od 50 ljudi to je problem, jer nema finansijske isplativosti. Ne znam šta će bendovi, pjevači, DJ-evi ili bilo kakvi artisti. Nije samo glazba u pitanju. Svi imaju problem. Kazalište, glumci, likovnjaci i slično. Bit će zanimljivo vidjeti šta će se desiti u narednih godinu, dvije

Jedan od zaključaka kojeg smo mogli izvući nakon radionica bio je i taj da će ljudi koji se bave muzikom morati znati i još neke druge stvari pored muzike: od audio i video montaže, plasiranja sadržaja na web platforme i poznavanja rada facebooka, instagrama, youtubea i sličnih alata.

Primoran si naučiti sve, osim ako nemaš kamion novaca s kojim možeš platiti ljude da ti to urade. Nismo nažalost još na tom nivou. Ljudi danas moraju biti one-man-show. Moj je savjet da ljudi vježbaju snimanje i montažu videa i da se gledaju ispred kamere. Nove generacije su u velikoj prednosti, jer im se život zasniva na tiktoku, instagramu, i na preostalim kratkim videima. Fokus na nešto je postao 15 sekundi, koliko traje insta-story. I mlađi će tu dobro proći. Ne samo u ponašanju na tim društvenim mrežama, nego i na kreiranju sadržaja koji je interesantan ljudima koji prate te mreže. Nekom od 40 godina je teško se prilagoditi na nove stvari, a mlađima je idealna situacija. Bilo bi žalosno da ne iskoriste ovaj trenutak i da ne unovče kroz ljubav prema glazbi taj talenat kojeg imaju“, – tvrdi Tom Pasanec, koji je i direktor Mixmag adria portala.

Pasanec je svoje predavanje zaključio pričom o upornosti: „Jedna od pozitivnih stvari svake krize je ta što opstanu oni najjači i najluđi. Oni koji ne odustaju i koji su uporni imaju te odlike dobrog artista – talent je 10%, a sve drugo su rad i upornost.“

Faris Lukovac dio je ekipe BAM konferencije, bavi se produkcijom i DJ-ingom, i za Omladinski program je govorio o pristupu u muzici ovih dana:

Mislim da je ovo mač s dvije oštrice za producente, a za DJ-eve je ovo ogroman problem. Sama izolacija i zatvaranje su dali priliku za kreativnost. I ja sam završio neke projekte koje sam razvlačio dugo. Pristup muzici je drugačiji u ovom vremenu, ne ide se na to da će biti klupski set ili open air, jer je to stalo. Uz pomoć BAM konferencije pokušavamo održati na životu underground scenu i muziku generalno. Prezadovoljni smo i na ovakvoj hibridnoj konferenciji, jer smo uspjeli održati je u ovakvim uvjetima. Otvara se neka nova industrija u  ovoj muzici, a naše je da se prilagodimo. Bitno je ne odustati i tu će se i pokazati ko je zbog suštine muzike u svemu ovome

Lukovac je pred kraj prošle godine počeo saradnju sa švedskim labelom Friday Lights Music, ali je njegov EP, zbog novonastale situacije objavljen tek krajem augusta. Njegove trake došle su do 12. mjesta na Melodic House & Tehno u prvih sedam dana.

BAM-C ArtExpo je i ove godine bio zanimljiv dio konferencije. U saradnji s Historijskim muzejom i slovenskom ambasadom pripremljena je online izložba „NSK država Sarajevo.“
Izložba je bila je omaž Zoranu Kanliću, nedavno preminulom fotografu koji je u posljednjim danima opkoljenog Sarajeva, objektivom pratio nastup Laibacha.


Denis Gigo Hadžić
Denis Hadžić Gigo je novinar i voditelj u Omladinskom programu BHRT-a od 2012. godine. Autor je i voditelj magazina za mlade ''Čuj BiH'', a kreator je i standardne rubrike Draga mama koja je dio OP-a od 2013. g. 'Čuj BiH' počinje sa - Sretan vam život, a 'Draga mama' završava riječima - Nek' je živa glava'.